تبلیغات
چَــمـتـا - مهندسی صفحه

مهندسی صفحه

شنبه 20 آبان 1391  01:30 ب.ظ

نوع مطلب :گزارش و خبر ،

  • در نمایشگاه مطبوعات امسال فرصتی پیش آمد تا در گارگاه تخصصی  "گرافیگ و صفحه آرائی در مطبوعات"  كه با حضور استاد محترم آقای مختاریان (مدرس دانشگاه) تشكیل شده بود شركت كنم . جهت آگاهی شما عزیزان نكاتی از مطالب مفیدی كه در این نشست مطرح شد را بازگو می كنم .


اهمیت مطبوعات :
دو عامل مهم در مطبوعات جهان  دیدنی و خواندنی بودن آن است.
در یك تقسیم بندی نشریات سه دسته اند :
 تیتر محور، عکس محور و مطلب محور .
رسانه مکتوب می‌تواند تولید فکر کند. سایر رسانه ها گذری و در بسیاری مواقع جنبه تفریحی دارد و از قدرت رسانه مکتوب بهره‌مند نیستند.


صفحه بندی :(یونیفورم و گرید بندی)
 گرید، مهندسی صفحه یا استخوان‌بندی صفحه و مجله است. بنابراین اولین نکته‌ای که در صفحه‌آرایی باید مورد توجه قرار بگیرد، گرید است.
جنس کاغذ و موضوع نشریه باید متناسب باشد.
سازماندهی عناصر بصری و نوشتاری در یک سازمان واحد را یونیفورم می گویند . یونیفورم در نشریه ایجاد هماهنگی می‌کند.
توجه به نقاط طلایی در صفحه‌بندی " در یک صفحه کامل روزنامه، 26 نقطه طلایی وجود دارد.


لگو :
 لگو براساس نیاز مخاطب طراحی می‌شود. پس در طراحی لوگو حتما باید به نیاز مخاطب توجه شود. لگو همواره باید به یک شکل یکسان در شماره‌های متعدد نشریه منتشر شود. این یکسانی هرگز نباید تغییر کند.
لگو باید 100% رسانه‌ای بوده و تک سیلابی یا حداکثر 2 سیلابی باشد. لگو در رنگ بهتر دیده می‌شود و لوگوی مناسب در ابعاد مختلف هویت خود را از دست نمی‌دهد. لوگو در واقع تلفیقی از هنر گرافیک و خوشنویسی است که در بهترین جای نشریه نیز چاپ می‌شود.


رنگ و مفاهیم آن در مطبوعات :
 هماهنگی بین رنگ و موضوع نشریات  از موارد مهم است که در صفحه‌آرایی موثر است.
رنگ‌ها در مطبوعات از مفاهیم خاصی برخوردارند: 
رنگ زرد دعوت به شادی، آبی کمرنگ لطافت، عطوفت و رحمت، آبی تیره آسودگی و فراغت بال، سبز زندگی، نارنجی نشاط همراه با شور و اشتیاق، سفید بی‌رنگی، آزادگی و صفا سرخ هیجان و خشم، ارغوانی افسردگی، سیاه قدرت، قرمز ایثار و تلاش را در بردارد. البته رنگ سیاه در ایران برای عزا و ترحیم هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از رنگ اضافه در روزنامه همچون سم مهلک به‌شمار می‌رود.
 در یک صفحه کامل روزنامه 26 نقطه طلایی وجود دارد.


عكس :
عکس در مطبوعات باید به گونه‌ای باشد که در همه جای دنیا قابل فهم و خوانش باشد.
 نکات مهمی كه در استفاده از  عکس در مطبوعات باید به آن توجه كرد : 
داشتن پیام، سواد بصری، دید عکاسانه، شکار لحظه‌ها، مدیریت تصویری، کادر عکس، نقد تصویری، خلاقیت تصویری، ارزش‌گذاری تصویری و زبان تصویر


نوشته شده توسط: رضا عموزادی | آخرین ویرایش:سه شنبه 21 آذر 1391 | نظرات ()

برچسب ها: گرافیك و مطبوعات ، گرافیك و صفحه آرائی در مطبوعات ، رنگ در مطبوعات ، عموزادی ، چمتا ،